Mathilda Wilhelmsson älskar sitt jobb som skärgårdskapten. Hon har valt att ta säsongsarbeten för att få variation och varvar dessutom kaptensjobbet med det mer praktiska jobbet som matros och hon håller också kurser i samma utbildning hon själv gått.
I mars 2014 besökte Mathilda Wilhelmsson båtmässan Allt för sjön med sin pappa. En vecka senare hade hon lämnat in sin ansökan till utbildningen Skärgårdskapten på Marina Läroverket.
– Jag hade jobbat som matros tidigare, men det lät kul att få köra båt också, säger Mathilda.
Hon kallar sig båttjej, är uppvuxen i en båtfamilj och har alltid varit båtintresserad. Hon brinner också för ledarskapsfrågor och att få arbeta med den servicen som bedrivs på fartyg.
Inget krav på tidigare erfarenhet
Mathilda poängterar att det inte är ett måste att ha erfarenhet av båtar sedan tidigare för att bli skärgårdskapten.
– Det praktiska kan vara lite klurigt för den som inte satt sin fot på en båt innan, men utbildningen innehåller mycket praktik så alla får samma förutsättning att lära sig fort. Teorin är omfattande men väldigt grundlig och allt är väldigt pedagogiskt från början, berättar Mathilda.
Brand på båten
Första dagen på praktiken blev lite speciell. Båten var chartrad och skulle köra en sightseeingtur i Stockholm och lastade ombord 120 pensionärer från ett kryssningsfartyg i Frihamnen. Men precis när alla var ombord inklusive deras rullatorer börjar motorn att brinna! Så alla måste gå av igen och turen ställdes in. Trots denna äventyrliga start på utbildningen blev Mathilda bara mer sporrad av yrket!
Mathilda har provat på olika rederier under sina tio år i branschen, allt från sightseeingturer, lyxiga yachts till Stockholms lokaltrafiks reguljärtrafik. Hon har lagt upp året så att hon jobbar i Sverige på sommaren och Kanarieöarna på vintern. Hon är också numera själv engagerad i Marina Läroverket och undervisar på utbildning hon själv gick.
– Det är roligt att jag få att dela med mig av mina erfarenheter till nästkommande elever, säger Mathilda.
Flexibel praktik
Praktiken är flexibel under de perioder där de teoretiska studierna är klara. Varje år bjuder skolan in rederier till rederiträffar där företagen får presentera sig och eleverna kan sedan välja vad de är intresserade av.
– Man får stor möjlighet att få välja vad som passar just en själv, berättar Mathilda.
Arbetet som skärgårdskapten är roligt och oftast avslappnat. Mathilda förklarar hur en dag oftast kan se ut med en bild av hur hon står och kör fartyget med en kaffekopp en varm och solig sommardag. Men arbetet som befälhavare handlar om så mycket mer än det folk ser, det krävs ett stort engagemang gällande säkerhet.
– Man måsta brinna för ledarskapsfrågor också, vilja leda sin besättning, jobba i team och tycka det är roligt att vara chef och kunna ta stort ansvar. Det är det allra viktigaste, poängterar Mathilda.