Jukka Olli
expert på BusinessOulus exporttjänster
Infrastrukturmarknaden växer kraftigt, särskilt i norra Sverige, där omfattande industriinvesteringar och den gröna omställningen skapar nya möjligheter. För att lyckas på dessa marknader krävs mer än bara teknisk kompetens. Företag måste engagera sig i den lokala verksamhetsmiljön, förstå områdets utmärkande egenskaper och bygga hållbara relationer med lokala aktörer.
– Kunskap i svenska språket och personliga relationer är avgörande. Jag har deltagit i möten där svenskar ställer frågor och svarar på svenska, medan personal från finska företag talar engelska. Om man åker till platsen för att lämna ett anbud men sedan försöker sköta resten på distans fungerar det inte. Lokalt känner alla varandra då deras barn går i samma skola. Därför är nätverk mycket viktiga, liksom goda relationer med Skatteverket och fackföreningar, betonar Jukka Olli, expert på BusinessOulus exporttjänster.
Språkkunskaper öppnar dörrar – men det är inte tillräckligt
Kai Kaarlejärvi
affärschef för Anfra i Sverige
Tomi Puoskari
verkställande direktör för Anfra
– Det är fantastiskt att se hur snabbt jag har lyckats bygga upp mitt nätverk genom att regelbundet besöka kunder, materialleverantörer och andra intressenter, säger Kai Kaarlejärvi, affärschef för Anfra Oy i Sverige.
– Våra team har anammat svenska marknaden som en del av sitt dagliga arbete. Även om arbetssätten ibland kan kännas främmande för finländare, vill vi växa kontrollerat och dela ansvaret rättvist mellan Finland och Sverige, tillägger Tomi Puoskari, vd för Anfra Oy.
Kunniga planerare, kalkylteam och produktionsledare utgör kärnan i Anfra.
– Att sälja denna typ av expertis är relativt enkelt när man närmar sig kunder med respekt för kulturen och en ödmjuk inställning. Det är viktigt att sitta vid samma kaffebord, och det krävs tid och tålamod för att göra saker på rätt sätt, beskriver Kaarlejärvi.
Långsiktigt arbete ger resultat
Bakom Anfras framgång ligger långsiktigt arbete och företagets starka engagemang.
– För två år sedan inkluderade vi norra Sverige i vår strategi. För att visa vårt starka engagemang för området grundade vi ett eget bolag där. Aktiebolaget har stor symbolisk betydelse och vi har kommit för att stanna. När de två första stora projekten kom i gång bestämde vi oss för att växa organiskt, även om konsulter rekommenderade företagsförvärv för att hantera riskerna. Våra ambitiösa tillväxtmål har redan överträffats dubbelt och vi tror att merparten av tillväxten under de kommande åren kommer att ske i Sverige. Därför är Kais arbetsinsats helt och hållet fokuserad på den svenska marknaden, säger Puoskari.
– Vi kan ta med finska underleverantörer till Sverige. Detta är ofta kostnadseffektivare. Vi kan välja den bästa entreprenören från båda länderna, medan svenska företag vanligtvis bara använder lokala aktörer. Dessutom har finländska arbetare ett gott rykte och är respekterade i Sverige, påpekar Kaarlejärvi.
– Kai är ett lysande exempel. Om alla gjorde sitt jobb på samma sätt som han skulle vi se en ny uppgång för Finland, sammanfattar Olli.
Anfra använder ständigt goda metoder för att utveckla sin verksamhet och i början av varje projekt hittar man de bästa lösningarna genom brainstorming.
Kunnig personal löser utmaningarna och hittar kostnadseffektiva lösningar, stora leverantörsnätverk i Finland och Sverige säkerställer effektivitet och AAA-kreditvärdering möjliggör stark tillväxt och expansion.
Läs mer om framtiden för infrastruktur-
byggande
Läs mer om förnyaren inom byggbranschen
Kontakta Kai Kaarlejärvi och Anfra