Digitalisering av bostadsrättsföreningars ekonomiska förvaltning är ett område med en enorm besparingspotential, såväl ekonomiskt som arbetsmässigt. Digitalisering frigör tid som styrelseledamöterna istället kan lägga på beslutsfattande. Dessutom blir det lättare att överblicka föreningens ekonomi och tillvarata besparingsmöjligheter.
Bostadsrättsföreningar är traditionellt sett väldigt analoga och pappersbaserade men det finns många fördelar med att öka digitaliseringstakten. Informationsöverföringen blir smidigare när alla viktiga dokument, avtal och liknande samlas på en central digital plats. Med ett smart digitalt verktyg är det också betydligt lättare att överblicka föreningens avtal.
Fredrik Johansson
Affärsområdeschef, allabrf.se
Foto: allabrf.se
Det är vanligt att bostadsrättsföreningar har dålig koll på när deras avtal löper ut och när det är dags att omförhandla. Med automatiska påminnelser riskerar ni inte att missa när viktiga avtal ska omförhandlas, säger Fredrik Johansson, affärsområdeschef på allabrf.se, som erbjuder ett ekonomiskt ratingsystem samt tjänster för digitaliserad ekonomisk förvaltning i bostadsrättsföreningar.
Digitalisera den löpande administrationen
En digitaliserad ekonomisk förvaltning möjliggör även digital signering av alltifrån avtal till fullmakter, vilket spar mycket tid. Löpande administrativt arbete, exempelvis att godkänna medlemsansökningar och överlåtelser samt att attestera fakturor, kan också effektiviseras om det görs digitalt.
– Med digitaliserad ekonomisk förvaltning kan styrelseledamöter i bostadsrättsföreningar lägga mer tid på strategiskt beslutsfattande och mindre tid på administration, säger Fredrik Johansson.
Hans råd till bostadsrättsföreningar som överväger att digitalisera sin förvaltning är att inte tveka på att anlita professionell hjälp. Anlita en ekonomisk förvaltare som kommit långt i sitt digitaliseringsarbete – det lönar sig garanterat i längden. Säkerställ även att styrelsen inte själv behöver sköta administrationen med att digitalisera föreningens papper och dokument. Det är bättre att förvaltaren ordnar det, annars är risken stor att det inte blir av.
– Med en digital portal är det också betydligt lättare att visualisera föreningens ekonomiska status och agera förebyggande när det behövs. Vi på allabrf.se har även en databas som gör det möjligt att jämföra föreningens avtalskostnader med vad andra föreningar betalar för samma tjänst.
Ofta finns det möjlighet för föreningar att spara betydande belopp, säger Fredrik Johansson.