För entreprenörsbolag som testat sin affärsmodell och är redo att börja bygga sitt varumärke mot konsumentmarknaden är annonsering i media ofta en stor kostnadspost. Investmentbolaget Aggregate har till affärsmodell att skapa kända varumärken av sina portföljbolag.
Fredrik Wincrantz
Investment Manager
Foto: Aggregate Media AB
Aggregate investerar, och som delägare i bolagen arbetar de därefter aktivt med företagens marknadsföring och varumärkesbyggande. Investeringarna sker från fonder som är gemensamt delägda av femton av Sveriges största mediabolag. Aggregate hjälper med sin investering bolag som befinner sig i en expansionsfas och som behöver nå ut till en bredare marknad.
Aktiv delägare i ett par års tid
– Vi startade 2002 och har sedan dess investerat i drygt tvåhundra tillväxtbolag i många olika branscher. Senaste åren har det varit mycket e-handel- och teknikbolag, men vi har även investerat mycket i B2B- och produktbolag. Vi finns med som en aktiv delägare i ett par års tid då vi tillför dels marknadsföringsresurser, dels rådgivning kring samtliga aspekter av bolagsbyggande, säger Fredrik Wincrantz, Investment Manager på Aggregate Media.
Hjälper tillväxtbolag att positionera sig
– Just att vi tillför en marknadsföringsbudget i utbyte mot delägarskap och därefter jobbar aktivt och långsiktigt med bolagen, skiljer oss från alla andra riskkapitalbolag. Målsättningen är förstås att hjälpa tillväxtbolagen att positionera sig och nå ut till rätt målgrupp i rätt kanaler. Det handlar om att etablera ett förtroende för varumärket och många gånger också att få bolagen att tidigt framstå som större än de faktiskt är, säger Fredrik Wincrantz.
Den stora utmaningen i relativt nystartade bolags varumärkesarbete är förstås att de är nya, vilket innebär att arbetet med att etablera ett varumärke börjar från i princip noll.
– Vi vänder oss i första hand till bolag med en tydlig affärsmodell och en ambition att bli kategoriledande. De bolagen är vi gärna med och bygger, avslutar Fredrik Wincrantz.