Mobiloperatören Telness har satt som mål att bli världens bästa bolag genom att arbeta stenhårt med sin företagskultur.
Telness grundades 2016 av Martina Klingvall. Bolaget har sedan dess vuxit från en anställd till att idag vara 13 anställda. Bland kunderna finns välkända företag som Teknikmagasinet, Fishbrain och Sportamore.
Att bygga företagskultur från grunden
Att vara en ny aktör bland mobiloperatörerna ser Martina och kollegorna som bolagets främsta styrka, de vill skapa en företagskultur som leder till att de blir en mobiloperatör som folk faktiskt vill ha att göra med. Redan från start ville de sticka ut i branschen och erbjuda en kultur av transparens, något som telekom inte alltid är förknippad med. För Telness handlar det om transparens både mot kunder och medarbetare. De lägger mycket tid på att kartlägga kundresor, något de anser har stor betydelse för att förstå kundernas och medarbetarnas behov.
̶ Arbetet med kundresorna har gjort att vi kommit ifrån att det ”bara råkar hända” och är supereffektivt, berättar Martina Klingvall.
Extrem transparens sätter press att leverera
Transparens är ledordet, även om bolaget inser att det innebär jätterisker att satsa på en företagskultur som bygger på extrem öppenhet.
̶ Vi har inga bindningstider. Vi vet att alla våra kunder kan lämna oss imorgon om de bestämmer sig för det. Det sätter press på oss, allt från våra priser till vår support, men framförallt att stå för vad vi säger och hålla vad vi lovar. I slutändan gynnar det kunderna, avslutar Martina Klingvall.
Eftersom fokus ligger på att få till en tydlig företagskultur tar det tid när bolaget introducerar nya medarbetare. Varje vecka läggs en hel del tid på att följa upp och ge varandra feedback.
̶ När det handlar om att ge feeback är det på allvar från alla håll. Den som anställdes senast ska kunna ge mig som VD feedback på hur jag jobbar, berättar Martina Klingvall.
Utmanar varje medarbetare
Företagskultur är för Telness en affärsfråga istället för HR-fråga. Att arbeta tätt tillsammans istället för att enbart fokusera på sin egna uppgift, har för många anställda handlat om att lära från hur det fungerat på tidigare arbetsplatser. Det utmanar varje medarbetare att inte enbart bry sig om sig själv utan snabbt kunna ställa om, utmana oavsett hierarkier och motiveras av vad som är bäst för företaget. Trots tiden det tar att få företagskulturen på plats, ser bolaget ändå fördelarna.
̶ Vi tar snabba beslut eftersom alla springer åt samma håll.